Afiseaza creatiile participante la concurs
23 aprecieri
316 vizualizari
Budeanu Irina
Cum se citește o carte?
Clasa: a 11-a
Data postarii: 29.05.2017
 

CUM SE CITEȘTE O CARTE?

 

            Lectura reprezintă o formă de petrecere a timpului liber care nu numai că detensionează și relaxează, ci și educă și dezvoltă mental. Lectura deschide mintea și sufletul, dezvoltă vocabularul și capacitatea de comunicare.

În viața de zi cu zi, omul citește în permanență, fie că e vorba de un articol de pe internet, fie niște instrucțiuni de preparare a mâncării de pe un ambalaj, fie de subtitrările unui film la TV.

Din punctul meu  de vedere, doar citind ne putem îmbogăți cunoștințele și lărgi orizontul.

            Prin lectură putem pătrunde într-o lume total diferită de cea în care trăim, fiind puși în situații noi, petrecute în medii diferite și săvârșite de personaje care, prin comportamentul lor, ne pot influența personalitatea.

Se stabilește, astfel, o relație cu totul specială între autor, personaj și cititor. Citind avem ocazia să ne regăsim în personajele din carte, să trăim în felul nostru sentimentele pe care încearcă să le transmită autorul. 

               Un ghid eficient care poate să ne îndrume lectura, îl constituie ,,Cum se citește o carte’’, scrisă de J. Mortimer Adler și Charles Van Doren. El prezintă îndrumări pentru citirea critică a cărților bune și mari de orice tradiție.

 

J. Mortimer Adler își expune metoda de citire a unei cărți non-fictive pentru a câștiga înțelegerea. El susține că trebuie făcute trei abordări distincte sau lecturi pentru a obține cât mai mult posibil dintr-o carte, însă realizarea acestor trei niveluri de lectură nu înseamnă neapărat

citirea cărții de trei ori, deoarece cititorul experimentat va fi capabil să facă toate cele trei în cursul citirii cărții o singură dată. Adler numește citirile "structurală", "interpretativă" și "critică", în ordinea respectivă.

 

  • Etapa structurală: Prima etapă a lecturii analitice se referă la înțelegerea structurii și scopului cărții. Începe cu determinarea temei de bază și a tipului cărții citite, pentru a anticipa mai bine conținutul și pentru a înțelege cartea de la început.

          Adler spune că cititorul trebuie să facă distincție între cărțile practice și cele teoretice, precum și să determine domeniul de studiu pe care îl adresează cartea. Mai mult, Adler afirmă că cititorul trebuie să noteze orice diviziuni din carte și că acestea nu
          se limitează la diviziunile prezentate în cuprins. În cele din urmă, cititorul trebuie să afle care sunt problemele pe care autorul încearcă să le rezolve.

  • Etapa de interpretare: A doua etapă a lecturii analitice implică construirea argumentelor autorului. Acest lucru cere mai întâi cititorului să noteze și să înțeleagă orice frază specială și termen pe care autorul le folosește.

          Odată ce s-a terminat, Adler spune că cititorul ar trebui să găsească și să lucreze pentru a înțelege fiecare propunere pe care autorul o avansează, precum și sprijinul autorului pentru aceste propoziții.

  •  Etapa critică: În a treia etapă a lecturii analitice, Adler îl îndrumă pe cititor să critice cartea. El afirmă că, în înțelegerea propunerilor și argumentelor autorului, cititorul a fost ridicat la nivelul de înțelegere al autorului și acum este capabil (și obligat) să judece meritul

            și precizia cărții. Adler pledează pentru judecarea cărților pe baza solidității argumentelor lor.

 

               În partea a III-a, Adler discută pe scurt diferențele de abordare a diferitelor tipuri de literatură și sugerează citirea altor cărți.

Cred că este important, pentru că avem nevoie de expunerea la diversitatea vieții. Dacă rămânem la un tip de carte, avem tendința de a deveni mai degrabă înguști și nu putem aprecia diversitatea vieții.

               În plus, citirea pe scară largă ne oferă mai multe puncte de contact cu alte persoane. Toată lumea are propriile percepții individuale, și cu cât cunoaștem și înțelegem mai mult, cu atât este mai ușor să apreciem aceste moduri diferite de vizualizare a vieții.
Acest lucru se aplică nu numai oamenilor din prezent, ci și oamenilor din trecut. Pe măsură ce citim romane scrise în diferite perioade de timp ale trecutului sau când citim opere istorice, înțelegem mai bine cine suntem, deoarece suntem un produs al unei culturi care are o istorie
lungă și fascinantă. Cărțile de istorie ajută la luminarea acelui trecut pentru noi. Suntem inseparabili de societatea noastră și de istoria acestei societăți, astfel încât cunoașterea noastră implică cunoașterea apariției acestei societăți, ce face sau ce nu face să funcționeze și ce este
important pentru ea.

               Trebuie să ne asigurăm că obținem o mare varietate de puncte de vedere. Tentația este să citim doar lucrurile cu care deja suntem de acord. Dar, unde este învățarea și creșterea în asta?

Dacă suntem interesați de adevăr despre un anumit subiect, nu trebuie să ne limităm la propriile păreri, deoarece acestea vor conține numai adevărul parțial. Opiniile altora, chiar dacă le considerăm false, vor conține și adevărul parțial.

 

               Ultima parte a cărții se referă la cel de-al patrulea nivel al lecturii: citirea sintopică. În această etapă, cititorul își lărgește și aprofundează cunoștințele despre un anumit subiect - de exemplu dragostea, războiul, fizica etc. - prin citirea mai multor cărți pe această temă.
În paginile finale ale acestei părți, autorul explică avantajele filosofice ale citirii.

Din perspectiva mea, acestea ar fi:

  • O gândire analitică mai bună. Cărțile aduc în atenție subiecte ce pot fi abordate din diferite unghiuri. Astfel că, la rândul nostru, învățăm să vedem lucrurile din mai multe perspective, și prin urmare, să găsim mai ușor soluțiile unor probleme. 
  •        O sursă de informare. Uneori, cărțile ne oferă informații utile și sfaturi prețioase pe care le putem aplica în viața de zi cu zi.
  • O cultură generală vastă. Cu cât crește numărul cărților pe care le citim, cu atât mai multe și mai variate vor fi și cunoștințele dobândite.

               În final, important este ca din fiecare carte să se învețe ceva. Cu cât mai mult, cu atât mai bine. Acest lucru nu se poate obține decât printr-o lectură atentă, prin deosebirea esențialului de neesențial, prin notarea anumitor idei și impresii, prin pătrunderea adevăratului
sens al cuvintelor, prin extragerea de expresii și cuvinte mai puțin uzuale.

 

 
  • Budeanu Irina
    Cum se citește o carte?
    23
    316
  • Budeanu Irina
    Recenzie - Vorbeste! Codul secret al anilor de liceu de Laurie Halse Anderon
    16
    380