Afiseaza creatiile participante la concurs
1 aprecieri
96 vizualizari
Agafiței Marina Diana
Cum se citeşte o carte
Clasa: a 11-a
Data postarii: 29.04.2017
 

 Mortimer J.Adler,Charles Van Doren , Cum se citeşte o carte

 

     „Cum se citeşte o carte” de Mortimer J.Adler şi Charles Van Doren reprezintă un ghid practic în adevăratul sens al cuvântului , care răspunde la interesul practic al cititorului , acela de a rezolva problema de  a învăţa cum anume să citească , fiind în concordanţă cu o problemă universală, mai ales în rândul tinerilor,constituită de maniera greşită a lecturării .Tot în acest sens a fost introdus termenul „sophomores”,ce desemnează combinaţia dintre a citi şi a nu înţelege indiferent de vârstă.

      Cei doi autori au remarcat ,de asemenea ,că mulţi studenţi ajung în ultimii ani de facultate , fără a şti să manipuleze corect o carte , stadiul matur al cititului fiind considerat necesar în primii ani ai adolescenţei  ,acesta fiind probabil motivul principal pentru care cartea selectată se adresează elevilor de clasa a XI-a.

     Ghidul prezintă în detaliu mecanismele cititului , ce presupune existenţa a 4 niveluri interdependente : lectura elementară şi lectura inspectaţională , precum şi cea analitică şi cea sintopică , accentul deplasându-se pe cele superioare întrucât scopul declarat al cărţii este acela de a forma un cititor specializat ,care caută mereu să-şi lărgească orizonturile.

     Primul nivel presupune adresarea unor întrebări fundamentale legate de subiectul cărţii  , detaliile acesteia , gradul de verosimilitate al subiectului ,menite să precizeze etapele cititului elementar atinse de majoritatea oamenilor.

     Cel de-al doilea nivel aduce în prim plan metoda răsfoirii , văzută ca un proces ce permite cu adevărat despărţirea grâului de neghină şi care stabileşte o relaţie între cititor şi autor ,cititul fiind comparat cu un meci de tenis ,deoarece cititorul trebuie să prindă mingea autorului , aşadar mesajul.

     Pe de altă parte , citirea analitică se adresează unui cititor pretenţios care trebuie să ştie ce fel de carte citeşte înainte de a începe lectura . Astfel , la acest nivel sunt stabilite un set de reguli clare în vederea înţelegerii profunde a cuvintelor cheie , pentru care cititorul trebuie să parcurgă 2 paşi :” unul care are de-a face cu limba ca atare şi altul care trimite dincolo de limbă  , către gândul ascuns în spatele cuvintelor.”De aceea,cea mai bună metodă de a intra în posesiunea une cărţi presupune consemnarea  unor notiţe în interiorul ei , care să dezvăluie gradul de înţelegere al textului şi pentru care cititorul şi autorul trebuie să se întâlnească la mijlocul drumului , întrucât un scriitor îl poate ajuta pe cititor să treacă peste bariera reprezentată inevitabil de limbaj ,dar nu face toată treaba în locul lui . Aceste dificultăţi apar pur şi simplu pentru că cititorul nu ştie ce are de făcut atunci când dă de o carte dificilă , dar care are multe de oferit , neputând vedea pădurea din pricina copacilor.

     Cel din urmă nivel , cel mai complex , operează cu toate tipurile şi genurile de texte ,făcând o distincţie clară între textile nonliterare ,în care întrebarea fundamental este “ce se spune?” şi cele literare,în care întrebarea fundamental este „cum se spune?” şi face apel la spiritul critic –just al cititorului ,care trebuie să fie bine informat şi care trebuie să spună mai întâi :”am înţeles”,înainte de a spune :”sunt de acord “ sau “nu sunt de acord”. În acest sens , autorii atrag atenţia că unele comentarii temeinice pot limita înţelegerea unei cărţi.

     Finalul cărţii reprezintă, după părerea mea , partea cea mai educativă şi mai practică ,făcând distincţia între cărţile rele şi cele bune,care oferă cititorului perspective profunde cu privire la temele veşnice ale gândirii umane ,ajutându-i pe tinerii cu sete de cunoaştere , aflaţi în imposibilitatea de a alege în faţa miilor de cărţi de duzină să ia deciziile cele mai bune pentru dezvoltarea personală.De asemenea , ghidul cuprinde o serie de teste ,menite să verifice gradul de asumare a celor 4 niveluri ale lecturării,dar şi o bibliografie plină de cărţi valoroase ,care stârneşte  interesul generaţiilor de pretutindeni şi care pe mine m-au ajutat să mă situez într-o ierarhie a cititorilor şi să îmi dau seama de punctele slabe .

    Dacă eşti pasionat de lectură şi vrei îţi uimeşti prietenii cu cunoştinţele taleaceastă carte îţi va fi de mare ajutor !

 

 

 
  • Agafiței Marina Diana
    Cum se citeşte o carte
    1
    96