Afiseaza creatiile participante la concurs
2 aprecieri
77 vizualizari
VELCOVICI Cristian Ștefan
„Fură ca un artist”,A.Kleon- o lectură inspiratoare
Clasa: a 9-a
Data postarii: 21.04.2017
 

Cum să nu te rețină o carte intitulată „FURĂ CA UN ARTIST”? Titlul operei  lui A.Kleon, ”Fură ca un artist: 10 lucruri pe care nu ți le-a spus nimeni despre cum să fii creativ”, de Austin Kleon,apărută la Editura Paralela 45, Pitești, 2012 (traducere din limba engleză de Ileana Ioniță-Iancu) este numai aparent șocant,deschizând  un orizont de așteptare pe jumătate uluitor, pe jumătate previzil, căci  modelul tradițional de creație bazat pe „imitatio” îmi era deja cunoscut de la bunici ,model ce îngăduie furtul  meseriei ,de exemplu-„meseria nu se învață, ci se fură”.

„Agață prin cameră poze cu artiștii tăi preferați, ai putea eventual sub fiecare poză să pui și câte un citat care te inspiră..Nu pune punct educației odată ieșit de pe băncile școlii, continuă cu autoeducația, învață mereu ceva nou și lasă-ți pasiunile să comunice între ele..Să ai mereu un carnețel și ceva de scris la tine, copiază pasajele preferate din cărți, notează conversațiille care ți se par interesante!”,spune hâtru și înțelept Kleon.

 Cartea este atât de bine scrisă, încât poți urmări firul expunerii ,cât se poate de convingătoare, într-o pauză la școală, sau pe o bancă în parc într-o zi frumoasă și însorită de primăvară.

 De câte ori nu ne-am ostenit să găsim veșmântul nou, original pentru o idee „măcinată” de atâția gânditori, în cadrul exercițiilor uneori descurajante și frustrante de redactare a textelor argumentative la Limba și literatura română?Urmărind cu coada ochiului modelele consacrate,ostenindu-ne să ne găsim muza,încheiam de fiecare dată lungile perioade de așteptare a ideii revelatoare cu dorința de a urma un curs de scriere creativă.

Ei bine, cartea inedită a lui Austin Kleon îți împlinește visul de a deveni creator,învățându-te adevărata lecție a originalității mustind a curaj și bun-simț,atunci când ne avertizează ca originalitatea rămâne o utopie, o iluzie , o simplă himeră, căci tot ceea ce se scrie astăzi, oricât ar părea de creativ, inedit și original , nu este decât un simplu„remix cultural”, o reciclare a unor idei mai vechi,căci „nihil novi sub solem”/„nu este nimic nou sub Soare”: „Un exemplu bun este genEtica. Ai o mamă şi un tată. Ai împrumutat trăsături de la amândoi, dar tu, în întregul tău, eşti mai presus de contribuţia lor. În tine s-au „remixat” mama ta, tatăl tău şi toţi strămoşii voştri. Aşa cum ai o genealogie a familei, la fel ai şi o genealogie a ideilor. Nu prea ajungi să le furi de la familia ta, dar le poţi fura de la profesorii tăi sau le poţi fura de la prietenii tăi sau poţi să le furi din muzica pe care o asculţi sau le poţi fura din cărţile pe care le citeşti sau poţi să le furi din filmele pe care le vezi. De fapt, nu eşti altceva decât o combinaţie a tot ceea ce laşi să între în viaţă ta. Eşti suma influenţelor care au acţionat vreodată asupra ta.”

Ceea ce se scrie fiind pus pe seama originalității nu poate fi atribuit unei surse, notează Austin Kleon, în mod aparent șocant,încurajându-ne să scriem în continuare ,căci scrisul nu își va pierde rostul.Este nevoie de scris și scriitură, întrucât oamenii au nevoie să primească unul și același mesaj din mai multe părți sub diferite forme, același mesaj „înveșmântat ” în diferite forme sensibile,fără ca aluzia livrescă la scrierile maioresciene să fie regăsită ca spirit în această lucrare-manifest a tănărului  jurnalist Kleon:„Tot ce trebuie spus s-a spus deja. Dar, cum nimeni nu ascultă, totul trebuie spus din nou.”-André Gide

 Spre deosebire de Kogălniceanu sau Maiorescu care recomandă sursele de inspirație în asigurarea originalității unei literaturi, Kleon ne ajută să înțelegem că originalitatea și creativitatea nu sunt apanajul câtorva „aleși”, inspirându-ne mult curaj și ambiție,prin recomandările ce merită transformate în mesaje scrise cu majuscule în mintea și sălile noastre de clasă: „Dacă am scăpat de povara de a încerca să fim complet originali, putem să renunţăm la ambiţia de a face din nimic ceva nou şi să îmbrăţişăm ideea de a ne inspira de la alţii, în loc să fugim de ea.” „Începe prin a copia ce îţi place. Copiază, copiază, copiază, copiază. Când vei termina de copiat, vei afla cine eşti tu însuţi.”-Yohji Yamamoto

În „Fură ca un artist”,Austin Kleon ne oferă un „vademeccum” modern și  relaxat al primilor paşi în  domeniul creaţiei,fiind extrem de bogat în ilustrări, în citate inspirate şi inspiratoare, dar şi în  imagini,ilustraţii amuzante şi semnificative,ce  susţin  mesajele verbale scrise. Kleon ne încurajează să  nu ne dorim să fim originali în demersul nostru creativ , existând rsicul apariției blocajelor: „învăţăm să scriem copiind alfabetul. Muzicienii învaţă să cânte făcând solfegii. Pictorii învaţă să picteze reproducând capodoperele. Nu uita – până şi Beatleşii au început ca o trupă de cover-uri.”

Procesul creativ porneşte aproape obligatoriu astfel, dar continuă cu etapa transformării sau adaptării a ceea ce este iniţial „furat” de la predecesori, mărturisindu-ne că a scris prima sa carte, volumul de poezii “Newspaper Blackout”, prin ştergerea cu un marker (blackout) a cuvintelor de prisos din articole de ziar (newspaper): „Nimeni nu s-a născut cu un stil sau cu o voce proprie. Nu deschidem ochii pe lumea asta ştiind cine suntem. La început, învăţăm imitându-ne idolii. Învăţăm copiindu-i pe alţii. Desigur, vorbim despre exersarea modelului, nu despre plagiat. A plagia înseamnă a încerca să pretinzi că îţi aparţine lucrarea altuia. A copia este similar cu ingineria inversă. Ca şi cum un mecanic ar descompune o maşină pentru a afla cum funcţionează.”

Kleon contrazice teoriile clasice ale creativității care impun ideea echivalenței dintre ARTĂ și TALENT : dincolo de un minimum de talent sine qua non, este strict necesară o cantitate mare de muncă, perseverenţă şi planificare-„acumularea lentă a unor frânturi de eforturi” .

Închizând circuitul de feedback al „ furtului artistic”, dacă reuşim să creăm o operă de artă valoroasă, aceasta va deveni, absolut inevitabil, subiect de furt pentru alții care o vor aprecia,oferind lumii ceva demn de a fi preluat şi dus mai departe…

 În susținerea ideilor sale, Kleon realizează conexiuni nu numai cu descoperirile geneticii , ci și cu  versurile mai recente ale artistului hip-hop Jay-Z, într-un soi de mesaj adresat direct generației Y:„ „Am fost puşti fără taţi…aş că ne-am găsit taţii pe discurile de vinil, pe străzi sau în istorie. A trebuit să ne căutăm şi să ne însuşim strămoşii capabili să inspire lumea pe care urma să ne-o croim.”-Jay-Z

Pe de altă parte, în realizarea distincției dintre plagiat și creație,Kleon recomandă îndelunga investigație , cercetarea, ce implică dun demers creator bazat pe compilație:„..nu furi de la un singur idol, ci furi de la toţi. Scriitorul Wilson Mizner susţinea că a copia de la un singur autor este plagiat, iar a copia de la mai mulţi este cercetare. Odată l-am auzit pe creatorul de desene animate Gary Panter spunând: <<Dacă te inspiri de la o singură persoană, toată lumea va zice că eşti mediocru. Dar dacă „jefuieşti” o sută de oameni, toţi îţi vor admira originalitatea!>> Ce să copiezi-asta e mai greu. Nu fura doar stilul, fură gândirea din spatele stilului. În fond, nu îţi propui să fii copia fidelă a idolului tău, ci să vezi lumea cu ochii lui. Acesta este şi motivul pentru care merită să îţi copiezi idolii, stilul lor, pentru a ajunge cumva să pătrunzi în mintea lor. Este ceea ce îţi doreşti cu adevărat-să-ţi interiorizezi felul în care ei privesc lumea. Dacă doar imiţi opera cuiva la suprafaţă, fără să înţelegi de unde îşi trage rădăcinile, munca ta nu va fi altceva decât un fals.”

De asemenea, Kleon vede sensul căutării identității personale tocmai în actul atât de mult blamat și subestimat al imitării,căci nu suntem altceva  decât o combinaţie , un „remix” a ceea ce lăsăm să intre în viaţa noastră,suntem suma influenţelor care au acţionat asupra naostră de-a lungul vremii.:

„Un defect minunat al nostru, al oamenilor, este acela că suntem incapabili să realizăm copii perfecte. În neputinţa noastră de a ne copia idolii zace şansa descoperirii propriei noastre identităţi. În felul acesta evoluăm. În concluzie: Copiază-ţi idolii. Descoperă unde nu merge. Ce anume te face pe tine diferit? Iată ce ar trebui să dezvolţi şi să transformi în propria ta operă. În fond, nu aşa îţi măguleşti idolii, imitându-i pur şi simplu, ci transfigurându-le opera în propria identitate. Îmbogăţind lumea cu ceva ce numai tu ai puterea să adaugi.”

 

 

 

 

 

 
  • VELCOVICI Cristian Ștefan
    „Fură ca un artist”,A.Kleon- o lectură inspiratoare
    2
    77
  • VELCOVICI Cristian Ștefan
    Anne Lamot- „Cum să scrii ficțiune”
    1
    976