Afiseaza creatiile participante la concurs
2 aprecieri
225 vizualizari
Enea Rareș
Referat Fură Ca Un Artist
Clasa: a 9-a
Data postarii: 31.01.2017
 

 

Fură Ca Un Artist, de Austin Kleon

 

Fură ca un artist, de Austin Kleon, nu este o simplă carte scrisă de un simplu autor. Totul despre ea o face să sară în evidență față de alte cărți vechi sau noi. Totul începe cu exteriorul simplu și negru, cu titlul cărții și numele autorului scrise cu litere mici atrăgătoare, separate de un pătrat roșu ce sare în evidență. Același lucru se întâmplă și în prima pagină, unde titlul extins al cărții „Fură Ca Un Artist 10 Lucruri Pe Care Nu Ți Le-A Spus Nimeni Despre Cum Să Fii Creativ” și numele autorului scrise întru-un mod agitat, stau foarte bine așezate pe  un fundal negru, creând un contrast de culoare între literele luminoase și fundalul întunecat. Acest contrast se regăsește și în paginile următoare unde se află cuprinsul, numai că de data aceasta este inversat.

Înainte ca primul capitol să poată începe, în fața ochilor ne apar două citate, unul de Pablo Picasso și celălalt de Thomas Stearns Eliot, ce rezumă ideea principală a acestei cărți: Tot ceea ce creăm este o copie puțin alterată a muncii altcuiva, totuși oamenii pricepuți, mai ales artiștii, știu cum să schimbe în asemenea fel încât să le reprezinte sentimentele și gândurile lor.

Prima din multele poze alb negru apărute în această carte este cu însuși autorul la vârsta de 19 ani, fumând o țigară, tastând la un laptop în propria sa casă, dând cititorului un sentiment de familiaritate și normalitate față de autor, ceea ce nu multe cărți fac.

Diversele capitole ale operei ne învață și ne împărtășesc câte ceva nou cu fiecare pagină peste care privirea trece și mîna o atinge. Primul capitol, numit la fel ca și cartea, Fură ca un artist, ne spune de nenumărate ori prin diferite exemple și simboluri că, fără dubii,  creația este o copie continuă la ceva ce a fost creat înainte ce, la fel, a fost și ea copiată de undeva. Totuși ne mai învață că fiecare are o vedere diferită asupra lumii și prin conturarea acestor idei ale noastre, cu ajutorul idolilor noștri, putem obține ceva diferit ce putem spune că este al nostru dacă am lucrat destul la el. Însă nu este original, pentru că nimic nu este original! Arta copiază Creația Supremă!

Următoarele două capitole se concentrează pe aptitudinile noastre și ce putem deveni dacă ne facem un orar, o agendă sau un plan pentru fiecare zi sau săptămână. Autorul dă exemplul scrisului unei cărți, ce la început poate părea greu, dar cu cât străbatem munca și mai scriem o pagină, cu atât mai satisfăcătoare și mai interesantă devine munca noastră. Nu putem deveni ce dorim să fim în viață dacă nu avem determinare și dacă nu începem să ne copiem artiștii preferați din orice domeniu ce ne interesează necontând dacă este filmul, pictura, scrisul sau total altceva. Trebuie să ne gândim că dacă furăm cum trebuie, așa ca un artist adevărat!, sigur îi vom face mândri pe idolii noștri de la care am împrumutat și modelat ideile.

Capitolele 4 și 5 stau mai mult pe partea practică. În primul rând, dacă vrem să facem ceva cu adevărat creativ, nu ar trebui să facem proiectul la calculator, sau măcar să nu-l începem acolo. Un calculator îți ia începutul de idee și îți dă nenumărate continuări în diverse direcții, distrugând mersul firesc al creativității omului, având prea multe variante din care să alegem cu ușurință. Austin rezolvă această dilemă prin crearea a două birouri în camera sa, unul analogic, plin cu foi goale și pixuri, și unul digital, cu un calculator și un laptop, pregătite mereu pentru a căuta și redacta ideile artistului. Alte sfaturi date de către autor cititorului sunt proiectele colaterale, în care trebuie să ne obișnuim să lucrăm la mai multe planuri deodată, ca, atunci când ne plictisim de unul, să putem foarte ușor să continuăm cu altul și așa mai departe. Alt sfat important este cel de a avea mai multe hobby-uri ce le putem combina și îmbina după bunul plac, neavând senzația că pierdem ceva din noi atunci când facem altceva.

Al șaselea capitol este cel ce îl vom folosi când ajungem în stadiul cel mai greu al creației: publicarea. Odată ce am creat ceva nu trebuie să ne fie frică să-l împărtășim și cu alții, și nu doar atât, dacă găsim ceva ce ne interesează și ne minunează, trebuie să chemăm și pe alții să se minuneze cu noi, iar cine rămâne, înseamnă că are un înțeles comun cu tine. De asta trebuie să învățăm să folosim tainele internetului și să găsim site-uri și rețele de socializare cu oameni cărora le place cu adevărat ce ne place și nouă.

Cel de-al șaptelea capitol intitulat „Geografia nu mai este stăpâna noastră” ne indică încă de la început că ne putem imagina și crea propria noastră lume fără griji unde suntem înconjurați de prieteni și familie, dar și că ar trebui să și ieșim din această zonă perfectă de confort și să ne aventurăm cu capul înainte fără să ne uităm înapoi, plecând când avem ocazia cât mai departe de casă, unde vom întâlni noi lumi create de alții exact cum și le-au dorit ei, învățând și văzând cum fiecare vede diferit perfecțiunea.

Capitolele 8 și 9 sunt cele ce ne dau sfaturi în mod direct fără repercusiuni. Trebuie mereu să fim amabili cu persoanele din jur și să-i tratăm cu demnitate și respect dacă vrem să fim și noi tratați așa. Trebuie să ne înconjurăm de oameni talentați, cultivați, de la care avem ce învăța, devenind noi înșine persoane rafinate de la care vor învăța alții. Furia, pe care ne-o creăm  zi cu zi, în loc să o descărcăm pe alții, o putem folosi la scris și desenat, furia fiind cel mai bun material de creație. Mai este și necesar să avem o viață, cum zic unii, plictisitoare: să nu bem, să nu fumăm, să nu ne drogăm, să avem o slujbă stabilă, o casă frumoasă cu o mașină și o căsnicie fericită, să ne organizăm mai bine cu un calendar și cu o agendă de bord, deoarece plictiseala duce la noi moduri de a te reinventa și a crea, monotonul este predictibil  și nu ți se poate întâmpla nimic rău dacă trăiești o viată sănătoasă și grijulie.

Ultimul capitol al operei este mai scurt, dar la fel de important. După ce am fost învățați cum să furăm ca un artist, trebuie să știm și ce să selectăm. Informația este la orice pas în zilele noastre, dar un om inteligent știe ce și cum să aleagă lucrurile în a face ceva deosebit și nemaiîntâlnit.

Cartea se termină cu mai multe sfaturi de găsite în carte rezumate de autor, totul de la o plimbare prin parc pană la crearea unui blog și tragerea unui pui de somn. Austin Kleon ne mai recomandă și mai multe lecturi de citit, ce probabil au stat la baza creării acestei opere, mergând după morala cărții, că nimic nu este original, iar autorul s-a inspirat cel mai probabil de aici când a scris. Apar și scenele alb-negru cu scris și nenumărate desene abstracte la care autorul a renunțat, arătându-ne procesul creativ al autorului. Apoi apar mulțumirile, ce sunt singurele elemente ce țin de normalitate și obișnuință în această carte, dar apoi, ultimele pagini sunt rezervate mâzgăliturilor noastre pentru a arăta că și noi suntem creativi, încheind cartea pe același ton abstract cu care a și început.

În concluzie, cartea Fură Ca Un Artist scrisă de autorul Austin Kleon este una dintre operele literaturii moderne, nespunând o poveste tradițională, ci mai degrabă una adresată direct cititorului plină cu sfaturi ce autorul a vrut să le împărtășească cu tot restul lumii deschise la nou, ce dorește o cale mai puțin convențională de a învăța.

 

ENEA RAREȘ, CLASA A 9-A H, COLEGIUL NAȚIONAL „ROMAN-VODĂ”, ROMAN

 
  • Enea Rareș
    Referat Fură Ca Un Artist
    2
    225