Afiseaza creatiile participante la concurs
1 aprecieri
171 vizualizari
Al-Najar Anais-Amani
Fură ca un artist-Austin Kleon
Clasa: a 9-a
Data postarii: 04.12.2016
 

Fură ca un artist


                                                                                                de Austin Kleon


  Austin Kleon ne oferă un ghid foarte original ṣi relaxant al primilor paṣi în creaţia artistică, descoperind un adevărat univers al ideilor ṣi al noutăţilor. Este chiar un ghid de dezvoltare personală, de-a dreptul încurajator pentru tinerii care vor să-și creioneze un viitor artistic, un fel de a fi altfel.
  Creaţia autorului, „Fură ca un artist”, are ca punct de plecare ideea curajoasă şi îndrăzneaţă de a propune conceptul de a fi pe deplin original de la bun început, furând idei pe care apoi să le dezvolți.
  „Nimic nu este original!” este o structură care mi-a stârnit curiozitatea, însă, după ce am citit destul am înțeles că prin forţele proprii și multă muncă depusă se pot realiza creaţii care se nasc în urma ideilor minunate exprimate de alții care pot sta la baza altor judecăți de care vor fi mândri în viitor. În fond, ni se explică de autor că „învăţăm să scriem, copiind alfabetul. Muzicienii învaţă să cânte, făcând solfegii. Pictorii învaţă să picteze, reproducând capodopere. Nu uita - până şi Beatleşii au început ca o trupă de cover-uri.” În procesul de creaţie, aproape toţi pornim prin a copia unele lucruri sau creaţii care semnifică ceva pentru noi şi ne plac, dar etapa transformării sau adaptării la ceea ce este împrumutat de la artişti este vitală, deoarece trebuie să ne adaptăm la ceea ce ne place cu adevărat.
  Menţionând un celebru verset din Ecclesiastul „nu e nimic nou sub soare”, Kleon încearcă să îşi convingă toţi cititorii să îşi găsească singuri inspiraţia, forţa creativă şi dorinţa de muncă în lucrurile mărunte, oferite de viaţa cotidiană în care fiecare îşi regăseşte ideile şi personalitatea .
  Este important ca în viaţa unui artist să existe o educaţie solidă. Şi Austin Kleon este de părere că educaţia oferită de şcoală nu este totul. Autorul îşi încurajează fanii cărţii să se informeze asupra tuturor lucrurilor necunoscute, să citească, să răsfoiască orice prind în mână, deoarece „este suficient să cauţi” pentru a te putea educa de unul singur şi a avea un vocabular evoluat şi niște idei, principii care te pot face special. Ne sfătuiește să nu ne fie teamă de munca de cercetare. O dată ce începi lucrul, îţi vei da seama cine eşti tu ca persoană, cu adevărat. Cu toţii ştim că începutul este cel mai greu, deoarece ne provoacă la noi încercări, urmând ca mai apoi, tot ceea ce întreprindem să devină un lucru natural şi firesc pentru noi.
  Un citat de-a dreptul încurajator este și „Până reuşeşti, simulează!”. Cam orice artist începe prin a face acest lucru pentru a te dezvolta. Şi nu, nu este ceva ruşinos sau nedrept. Pentru autorul bestseller-ului , copierea nu reprezintă un abuz, ci dimpotrivă, un exerciţiu de creaţie şi dezvoltare necesar şi util pentru creatori. Artistul face o deosebire clară şi importantă dintre copierea creativă, considerată un furt bun şi plagiatul, furtul ad litteram considerat o răutate . Copierea creativă duce la crearea de opere noi şi poate mai valoroase. Şi pentru a susţine această idee, Austin Kleon aseamănă copierea creativă cu actul de inginerie inversă prin care se dezasamblează o maşină, încercând să afle cum funcţionează, iar apoi o reasamblează, autorul devenind un inițiat și un posibil creator al unei piese îmbunătățite, chiar originale . Pentru a putea crea ceva nou este recomandat să se utilizeze drept material de bază operele deja existente. Furtul constructiv este un furt artistic bazat pe înţelegerea şi preluarea de surse pe care, mai târziu, le poți folosi într-o manieră constructivă. Sfatul scriitorului este să nu se distrugă operele gândite şi construite de alţii, ci doar să se tragă cu ochiul şi să se culeagă idei pentru elabora o nouă creație.
  În această carte de dezvoltare personală, există un fascicul care se referă la modalitățile și contextul, chiar spațiul de lucru folosit de autor. Declară că nu este de acord cu folosirea exclusivă a calculatorului pentru a crea opere. Tot ce izvorăşte din mâna care îmbrățișează tocul e ca un diamant, ceva rar, de aceea în camera sa de lucru are două locuri amenajate diferit; unul este mediu analogic, format din obiecte de papetărie: hârtie, creioane, markere, bileţele autoadezive și reprezintă un mediu de a edita si tehnoredacta operele, iar altul conține doar calculatorul unde se vor edita şi se vor redacta ideile de pe hârtie.
În altă ordine de idei, Austin încurajează pasiunile. Să creezi, urmându-ți pasiunile care trăiesc în tine, este de-a dreptul minunat! Astfel vei obține binele şi o satisfacţia de care fiecare dintre noi are nevoie pentru a putea „călători”, pentru a reuși.Un alt aspect care mi s-a părut demn de a fi luat în seamă este legat de muncă și de perseverență. Kleon subliniază că înainte de talent, munca, perseverenţa, tenacitatea și răbdarea alături de planificare sunt elemente care stau la baza unei creţii reuşite. Cea mai elegantă explicaţie a dat-o Flaubert care a spus: „Fii banal şi ordonat în viaţă, ca să poţi fi violent şi original în operă!”

  În concluzie, pentru a putea închide cercul furtului artistic, când vom reuşi să creăm o operă valoroasă, ea va deveni subiect de inspiraţie pentru alţii. Mai mult, vom ştii că prin aportul nostru, este posibil ca omenirea să aibă de câștigat.

 
  • Al-Najar Anais-Amani
    Fură ca un artist-Austin Kleon
    1
    171